9. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 180, 182 (2014-2015 EKOYAY Yayınları)
Atatürk'ün Bilime ve Tekniğe Bakışı - Millet Yaşamında Basının Önemi - Düşünüyorum, Öyleyse Vurun!.. adlı metinlerle ilgili sorular ve cevapları
SAYFA
180
6.
Atatürk’ün bilime verdiği önem ve Atatürkçü düşüncede
akılcılığın yeri hakkında bir araştırma yapmıştınız. Yapmış olduğunuz bu
araştırmadan ve “Atatürk’ün Bilime ve Tekniğe Bakışı” adlı metinden hareketle
Atatürk’ün bilime ve akılcılığa verdiği önemi sözlü olarak ifade ediniz.
7.
“Atatürk’ün Bilime ve Tekniğe Bakışı” adlı metinden
hareketle düşünce ile akılcılık arasında bir ilişki bulunup bulunmadığını
tartışınız. Tartışma sonucunu sözlü olarak ifade ediniz.
Bu iki kavram (düşünce, akılcılık) birbirini tamamlayan
kavramlardır. Akılcılıkta olması gereken doğru düşünme ve bunun sonucunda
insanı huzura, mutluluğa ve ileriye götüren kararlar alabilmektir.
8. “Millet Yaşamında Basının Önemi” adlı metinden hareketle
Atatürk’ün basına vermiş olduğu önemi sözlü olarak ifade ediniz.
Millet
yaşamında basının önemi konusuyla ilgili bilgi için
SAYFA
182
1. “Düşünüyorum, Öyleyse Vurun! ” adlı metinde açıkça dile
getirilmiş olan duygu ve düşünceleri, açıkça ifade edilmemiş olanlarla anlam
çerçevesinde ilişkilendiriniz. İlişkilendirmelerinizi sözlü olarak ifade
ediniz.
Düşünüyorum, Öyleyse Vurun adlı metinde açıkça dile
getirilen duygu ve düşünceler:
- İskender, çok bilgili ve erdemli olduğundan değil, korkak
olduğundan ve insanların özgürlüğünü istemediğinden dünyayı ele geçirmeye
çalışmıştır
-Güneşe yani gerçeklere sırtını dönen insan hep tedirgin olur.
-Eflatun, devlet yönetiminde bilgi ve düşüncenin esas alınmasını
istemiştir.
-Çağımızda düşünce özgürlüğüne karşı çıkanların çoğu İskender gibi
davranmaktadır.
Düşünüyorum, Öyleyse Vurun adlı metinde açıkça ifade
edilmemiş olanlar:
-Ülke
yazar ve düşünürlerin özgürce düşünüp fikir üretmelerine izin verilmiyor.
-Yazarlar,
sanatçılar ve düşünürler güneş gibidir. Onlara sırt çevrilirse adalet ve huzur
zedelenir.
-Bir
toplumda düşünce özgürlüğü olmazsa o toplumda kargaşa ve huzursuzluk görülür.
Bu
metinle yazar, açıkça ifade edemediklerini dolaylı olarak dile getirmiştir. Yazar,
dönemin yöneticilerini dolaylı bir şekilde eleştirmektedir.
2.
“Düşünüyorum, Öyleyse Vurun!” adlı metni anlam değeri
bakımından düşündüğünüzde metnin anlamının zaman içinde değişip
değişemeyeceğini tartışınız. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Düşünüyorum, Öyleyse Vurun adlı metnin anlamı zaman içinde
değişmez. Düşünce özgürlüğü geçmişte olduğu gibi günümüzde de önemlidir,
gelecekte de önemli olacaktır.
3.
“Düşünüyorum, Öyleyse Vurun!” ifadesiyle yazarın
okura sezdirmek istediği anlamı belirleyiniz. Metnin yazılış amacıyla yazarın
okuyucuya sezdirmek istediği anlam arasındaki ilişkiyi sözlü olarak ifade
ediniz.
1. sorunun cevabında yazarın sezdirmek istediği düşünceler
verilmiştir.
4.
“İnsanoğlunun kendi gölgesinden korkup azgınlaşması”,
“Kendi gölgesinden korkan adam, güneşe, bir başka deyişle aydınlığa (daha başka
bir deyişle gerçeğe) sırtını dönen kimsedir.”, “Düşünüyorum, Öyleyse Vurun! ”
söz gruplarının yüklendiği anlamları dikkate alarak parçada yazarın metne
yüklediği anlamı açıklayınız.
1. sorunun cevabına bakınız.
5.
“Düşünüyorum, Öyleyse Vurun! ” adlı metnin sizde
uyandırdığı düşünceleri aşağıda boş bırakılan yere yazınız. Sizde bu
düşüncelerin oluşmasında hangi sebepler etkili olmuştur? Sözlü olarak ifade
ediniz.
Etkinlik:
a) Gruplar oluşturarak metinde geçen aydınlık, düşünce, düşünmek,
bilinçlenmek, fikir özgürlüğü gibi kelime ve kelime gruplarından hareketle
parçanın hangi döneme ait olduğunu belirleyiniz. Belirlediğiniz sonucu sözlü
olarak ifade ediniz.
Verilen sözcükler ve sözcük grupları göz önünde bulundurulduğunda
Cumhuriyet Dönemi’nde yazılmış bir öğretici metin olduğunu söyleyebiliriz.
b)
Metnin yapısını, anlatımını, ana düşüncesini
birbiriyle ilişkilendirerek metni yorumlayınız.
Metnin yapısı: Metin düz yazı biçiminde ve paragraflar halinde
yazılmıştır. Metin 11 paragraftan oluşmaktadır.
Metnin anlatımı: Ağırlıklı olarak açıklayıcı anlatım şekli
kullanılmış. Düşünceyi geliştirme yollarından örnekleme, tanık gösterme ve
benzetmelere yer verilmiş. Dil göndergesel işlevde kullanılmış. Sözcükler
genelde gerçek anlamıyla kullanılmış.
9. SINIF TÜRK EDEBİYATI EKOYAY CEVAPLARI DİĞER SAYFALAR
9. SINIF TÜRK EDEBİYATI EKOYAY CEVAPLARI DİĞER SAYFALAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder