9. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 179 (2014-2015 EKOYAY Yayınları) "Hız" adlı metinle ilgili soruların cevapları
1. “Hız” adlı
metinde, temel anlamda ve yan anlamda kullanılan kelimeleri belirleyiniz. Kelimeler
daha çok hangi anlamlarıyla kullanılmıştır?
Gerçek
anlamda kullanılan kelimelerden bazıları: yağmur, kar,cevaplar, duygu, gazete,
uçak, fotoğrafçı…
Yan
anlamda kullanılan kelimelerden bazıları: çıkıyor, dağıtarak, taşırken, dönüyor…
Metinde ayrıca mecaz
anlamlı sözcükler de var.
Metinde ağırlıklı olarak gerçek anlamlı sözcükler kullanılmıştır.
Çünkü bu metin bir öğretici metindir.
2. Bir haber
yazısını aile büyüklerine ve arkadaşlarınıza okumuştunuz. Haber yazısını okuduğunuz
kişilerin yazıdan çıkardıkları anlamları arkadaşlarınızla paylaşınız. Öğretici
metnin temel anlamının okuyucuya, mekâna ve zamana göre değişip değişmeyeceğini
tartışınız. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Öğretici metinlerin anlamı kişiye göre değişiklik göstermez. Öğretici metinleri okuyanlar farklı anlamlar
çıkarmaz.
3. Size
göre “Hız” adlı metnin yazılış amacı nedir?
Hız adlı metinde hayatta her şeyin hızlı bir şekilde değiştiğini,
yaşam koşullarının durmadan gelişme halinde olduğunu okuyucuya aktarmak
amaçlanmıştır.
1. Etkinlik: Üç gruba ayrılarak grup sözcüleri seçiniz. Her gruba
“Hız” metninde dile getirilen düşüncelere katılıp katılmadıklarını sorarak
grupların tartışmalarını sağlayınız. Ulaşılan sonuçları grup sözcüleri aracılığıyla
sözlü olarak ifade ediniz.
4. “Hız”
adlı metinde yazarın, varsa birbiriyle çelişen düşüncelerini ve bu düşüncelerdeki
anlam tutarsızlıklarını belirleyip sözlü olarak ifade ediniz.
Metinde birbiriyle çelişen ifadeler yoktur.
5. “Hız”
adlı metnin yazıldığı dönemi dikkate alarak metinde dile getirilen düşüncelerden
hangilerinin güncelliğini koruduğunu belirleyiniz. Bu düşüncelerin güncel
kalabilmesinin sebepleri neler olabilir? Sözlü olarak ifade ediniz.
Havaların sürekli değişmesi (iklim olarak bazı mevsimlerde
görülebilir.)
Okula, programa, sınava yetişme telaşının olması (Günlük hayatta
karşılaştığımız bir durum.)
Fiyatların değişmesi
Gündemin hızlı bir şekilde değişmesi
Ses hızını aşan jetlerin üretilmesi
Hız çağında olmamız
2. Etkinlik: “Hız”adlı metinden hareketle aşağıdaki yönergeleri uygulayınız.
a) Metinde
yer alan yapı birimlerini (paragraf) inceleyerek cümlelerin anlamca hangi ortak
düşünceler etrafında paragrafı oluşturduğunu belirleyiniz.
b) Metni
oluşturan paragrafları bir arada tutan ortak düşünceyi (ana düşünce) bulunuz.
Hayatın hızlı temposuna ayak uydurmakta zorlanıyoruz.
c) Metnin
ana düşüncesini ve ana düşünceyi destekleyen yardımcı düşünceleri aşağıdaki şemada
boş bırakılan noktalı yerlere yazınız.
ç) Metni meydana
getiren anlam ve yapı birliklerinin oluşturduğu metin planını inceleyiniz. Ana
düşünce ve ana düşünceyi destekleyen yardımcı düşünceler arasındaki anlam
ilgisini belirleyiniz.
1. paragraf:
Havalar hızlı bir şekilde değişiyor.
2. paragraf:
Sevdiğimiz bir şeyi bir süre sonra beğenmiyoruz, yeriyoruz.
3. paragraf: Nefretle sevgi, ağlamakla gülmek gibi zıt durumlar iç içe geçmiş
durumda.
4. paragraf:
Kararlarımızda hızlı ve yüzeysel davranıyoruz.
5. paragraf:Gündeme
göre düşüncelerimizi değiştiriyoruz.
6. paragraf:
Durmadan değişen koşullar, kararlarımızı da olumsuz etkiliyor.
7. paragraf:
Sesten hızlı uçak gibi biz de hızın duvarına tosluyoruz.
8. paragraf: Hız çağında olduğumuz için hayatımız hızlı
bir şekilde akıp gidiyor.
9. paragraf:
Devamlı bir yerlere yetişme telaşındayız.
10. paragraf:
Hayatın hızına yetişemeyenler geride kalıyor.
11. paragraf:
İki bin yılına hızlı bir şekilde giriyoruz.
Ana düşünce: Hayatın hızlı
temposuna ayak uydurmakta zorlanıyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder