SAYFA 108
1. Etkinlik:
a)
Okuduğunuz metni olayın gelişimine göre bölümlere ayırınız.
CEVAP:
Bir
akşam Rasim’e ismini yazmayan bir genç kıza aşk mektubunun gelmesi
Rasim’in,
kim olduğunu bilmediği bu kıza aşık olması
Rasim’le
isimsiz bu kız arasında mektuplaşmanın devam etmesi
Rasim’in,
mektuplarda yazanlara göre hareket ederek derslerine çalışması, kendine
çekidüzen vermesi
Rasim’in
annesinin mektuplardan haberdar olarak bunu eşine anlatması
Rasim’in
babasının mektupları yazan kişinin kendisinin olduğunu söylemesi
b) Ayırdığınız her bir bölümü kısa cümlelerle
yazarak sıralayınız.
c) Yaşadığınız bir olayı gelişim aşamalarına
göre yazınız. “Aşk Mektupları” hikâyesinin olay örgüsü ile yaşadığınız olayın
gelişim sürecindeki farklılıkları belirleyiniz.
ç)
Olay örgüsünün “Aşk Mektupları” hikâyesinde yazar tarafından nasıl ele
alındığını, yazarın olayları zaman, mekân, kişiler gibi unsurlarla nasıl
zenginleştirdiğini belirlemeye çalışınız. Olay örgüsüne edebî nitelik
kazandıran, estetik kaygıyla yazılmış ifadeleri bulunuz.
Olay
örgüsü kronolojik olarak verilmiştir. Yazar, olay örgüsüyle metnin temasını
ortaya koymuştur. Yazar, olayı kişiler, zaman, mekan unsurlarıyla
zenginleştirmiştir.
Yazarın,
Rasim’in ve hayali sevgilisi Bedia’nın duygularını yansıttığı bölümlerde estetik
kaygı daha fazladır.
1.
Okuduğunuz hikâyede gerçekte olmayan bir durum Rasim’in hayatını nasıl
etkilemiştir? Hayatımızı etkileyen her şey somut gerçeklik midir? Yoksa hayal,
tasarı, izlenim ve benzeri hususlar da hayatımızı etkiler mi? Nasıl?
Eserde
gerçekte olmayan bir kişinin yazdığı mektuplar, öğrenci Rasim'in hayatını
olumlu yönde etkilemiştir.
SAYFA
109
2. Bu bölümün hazırlık kısmında yaptığınız
tartışma sonuçlarını dikkate alarak “Aşk Mektupları” adlı hikâyedeki olayın
insana özgü gerçekliği ifade edip etmediğini açıklayınız.
Bu
metinde aşkın insan hayatında ne derece etkili olduğu ortaya konuyor. Rasim, babasının ve öğretmenlerinin
gayretlerine rağmen derslerinde başarılı olamamış ancak aşık olunca sevdiği
kızın istekleri doğrultusunda derslerine çalışmıştır. Bu durum, aşkın insanı değiştirebileceği
anlamına gelmektedir.
3. “Aşk Mektupları” adlı metindeki olayın ve
zamanın gerçek hayattaki gibi olmamasının sebebi nedir? Yazar iletiyi vermek
için olay örgüsünü, kişileri, zaman ve mekânı nasıl kullanmaktadır? Yazarın
insana özgü gerçekliği olay örgüsü çerçevesinde nasıl somutlaştırdığını
yorumlayınız.
Bu
metin bir kurgu olduğu için yer ve zaman gerçek hayattakinden farklı
olabilmektedir. Zaten yazar, yer ve zamanı öne çıkarmamıştır. Yazar, için bu
metinde önemli olan vermek istediği mesajdır.
4. Tip ve karakter terimleri hakkında bir
araştırma yapmıştınız. Araştırma sonuçlarını da dikkate alarak Rasim ve Ahmet
Bey’in tip mi yoksa karakter mi olduğunu belirtiniz.
Metinde öğrenci olan Rasim'in olumlu yönde gelişmesi verilmek istendiğinden öğrencileri temsil ettiğini söyleyebiliriz. Yazar, Rasim'i toplumdaki gençlerin ve öğrencilerin temsilcisi olarak yansıtmış, gençlere mesaj vermek istemiştir. Bu yönüyle Rasim "tip" özelliği taşır. Babası Ahmet Bey ise karakter özelliği taşımaktadır.
2. Etkinlik: “Aşk Mektupları” adlı metnin kişileri, zamanı, mekânı ile
ilgili ayrıntıları tabloya yazınız. Bu ayrıntıların öyküdeki işlevini sözlü
olarak ifade ediniz.
ZAMAN: Yeni yazıdan söz edildiği için olayların cumhuriyetin ilk
yıllarında geçtiğini söyleyebiliriz.
MEKAN: Rasim’in evi, yatak odası. Yer tasvirleri pek yapılmamış.
KİŞİLER:
Rasim: Duygusal, heyecanlı, şıpsevdi bir genç. Derslerine ilgisiz olan
bu genç, mektupların etkisiyle başarılı bir öğrenci olur.
Bedia: Hayali sevgili. Rasim’in babası Ahmet Bey’in oluşturduğu hayali
bir karakterdir. Ahmet Bey, hayali karakter Bedia adıyla yazdığı mektuplarla
oğlu Rasim’i düzeltmeye çalışır.
Ahmet Bey: Bedia ismiyle oğluna mektuplar yazarak oğlunun düzelmesini
sağlar.
Anne: Telaşlı olmasıyla dikkat çeker.
5.
“Aşk Mektupları” adlı metindeki kişi, zaman ve mekân unsurlarının metnin
genelinde nasıl bütünleştirildiğini, bu unsurların bir arada kullanılmasının
metnin anlamını somutlaştırıp somutlaştırmadığını tartışınız. Tartışma sonunda
yapı unsurlarının metin içerisindeki işlevini maddeler hâlinde aşağıdaki yere
yazınız.
Metinde
kişi, zaman ve mekan unsurları bir olay örgüsü içinde bir araya gelerek temayı
oluşturmuştur. Böylece metnin teması somutlaştırılmıştır.
6. “Aşk Mektupları” adlı metindeki olayın
geçtiği zamanı belirleyiniz. Zaman unsurunun me tindeki
işlevi nedir? Bu zamanın yaşanan zamanla ne gibi bir farklılığı olduğunu sözlü
olarak ifa de ediniz.
Metinde olay Cumhuriyet’in ilk yıllarında geçmektedir. Yeni harflere
alışamamış gençlerin yaşadıkları sıkıntılar yansıtılmıştır.
7. “Aşk Mektupları” adlı metninde kişi ve mekân
ilişkisini belirleyiniz.
Mekan
genel olarak Rasim’in odasıdır. Mekan değişmediği halde zamanla Rasim’de
değişiklik görülüyor. Rasim’in bu odada hem aşk mektuplarını okumuş ve yazmış
hem de araştırma yapmış, ders çalışmıştır.
9. SINIF TÜRK EDEBİYATI EKOYAY CEVAPLARI DİĞER SAYFALAR
9. SINIF TÜRK EDEBİYATI EKOYAY CEVAPLARI DİĞER SAYFALAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder