16 Aralık 2014 Salı

9. sınıf Türk edebiyatı ders kitabı cevapları Ekoyay Yayınları Sayfa 75 (2014-2015)

HAZIRLIK

Yunus Emre, Erzurumlu Emrah, Yahya Kemal Beyatlı ve Faruk Nafiz Çamlıbel hakkında bilgi toplayınız.



Yunus Emre Hakkında Bilgi


Sınıfa halk şiiri, divan şiiri, modern şiir, saf şiir vb. şiir anlayışlarını yansıtan metin örnekleri getiriniz.

Şairler alegoriye niçin başvururlar? Araştırınız. Ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız. ✓ Realizm sanat akımı hakkında bilgi toplayınız.

Önce alegori hakkında bilgi verelim.
Alegori, bir görüntü, bir yaşantı veya bir davranışın daha iyi kavranmasını sağlamak için göz önünde canlandırıp dile getirme sanatıdır.  Bir sanat eserindeki ögelerin gerçek hayattan bir şeyleri temsil etmesi durumudur.
Şiirde sıkça başvurulan anlatım tekniklerinden biri de alegoridir. Şair, içinde bulunduğu ruh halini daha iyi yansıtmak için somut örneklere başvurur. Sözgelimi şair kendisini bülbüle, sevdiğini güle benzetir. Divan şiirinde ve tasavvufi şiirlerde alegoriye sıkça başvurulur.

Realizm hakkında bilgi:

REALİZM

İLAHİ

Aşkun aldı benden beni
Bana seni gerek seni
Ben yanaram dün ü günü
Bana seni gerek seni

Ne varlığa sevinürem
Ne yokluğa yirinürem
Aşkun ile avunuram
Bana seni gerek seni

Aşkun âşıklar öldürür
Aşk denizine daldurur
Tecellî ile doldurur
Bana seni gerek seni

Aşkun zencirini üzem
Delü olam dağa düşem
Sensin dün ü gün endişem
Bana seni gerek seni

Eğer beni öldüreler
Külüm göğe savuralar
Toprağum anda çağura
Bana seni gerek seni

Sûfîlere sohbet gerek
Ahilere ahret gerek
Mecnûnlara Leylâ gerek
Bana seni gerek seni

Cennet cennet didükleri
Bir ev ile birkaç huri
İsteyene virgil anı
Bana seni gerek seni
....

Yunus çağururlar adum
Gün geçtikçe artar odum
İki cihanda maksudum
Bana seni gerek seni

YUNUS EMRE

1. "İlahi" adlı metindeki duygu, anlayış ve zevk bütününü göz önünde bulundurarak şiire hâkim olan zihniyeti belirleyiniz. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.

Şiirde tasavvuf anlayışı yansıtılmıştır. Tasavvuf anlayışına göre mutlak sevgili Allah'tır. Allah dışındaki her şey geçicidir. Dünyadaki her şey Allah'a ulaşmak için bir araç olarak görülür. Tasavvufa bağlı kişinin amacı da Allah'a ulaşmaktır. Şair bu şiirde Allah'a ulaşma arzusunu dile getirmektedir. Dünyada Allah'tan uzak kalan dervişin gönlünde Allah'a kavuşma isteği vardır. 13. ve 14. yüzyıllarda edebiyatımızda etkisini hissettiren tasavvuf düşüncesini Yunus Emre'nin bu şiirinde görüyoruz.

2. Metinde yapıya ait özellikler nelerdir? Maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
Şiirin nazım birimi dörtlüktür.
Şiirin nazım biçimi: İlahi
Koşma tarzında uyaklanmıştır. 8'li hece ölçüsü kullanılmıştır.


3. Yunus Emre hakkında yapmış olduğunuz araştırma sonuçlarından hareketle "İlahi" adlı şiirin hangi yüzyıla ait olduğunu belirleyiniz. Şiirin ait olduğu dönem ile dil özellikleri arasında nasıl bir ilişki olduğunu tartışınız. Şiirin günümüzde de kolayca anlaşılmasından hareketle Yunus Emre'nin dil anlayışı hakında çıkarımlarda bulununuz. Çıkarımlarınızı sözlü olarak ifade ediniz.

İlahi adlı şiir 13-14. yüzyıllarda yazılmıştır. Şiirde Eski Anadolu Türkçesinin özellikleri görülmektedir. Yunus Emre, şiirlerini sade, akıcı bir dille yazmıştır.
4. Metindeki şiirin nazım birimini, ölçüsünü ve uyak düzenini belirleyerek tahtaya yazınız.
Nazım birimi: Dörtlük
Şiirin ölçüsü: Hece ölçüsü (8'li hece ölçüsü)
Uyak düzeni: abab cccb dddb....
5. Metindeki şiirin her dörtlüğünün temasını ayrı ayrı bularak şiirin ana temasıyla ilişkilendiriniz.

Şiirin teması: Allah aşkı

1. Dörtlük: Allah'a kavuşma isteği
2. Dörtlük: İnsanı mutlu eden Allah aşkıdır
3. Dörtlük: Allah aşkı, kişiyi kendinden geçirir
4.Şairin her gününün Allah'a kavuşma isteğiyle dolu olduğu anlatılmış.
5.Her ne olursa olsun Allah aşkından vazgeçilmez.
6. Herkesin bir amacı var. Şairin amacı da Allah'a kavuşmak
7. Şair, Allah'tan başka bir şey istemediğini, Allah aşkının menfaat için olmadığını ifade etmiş.
8. Aşk ateşinin gün geçtikçe arttığı anlatılmış. Hem bu dünyada hem öbür dünyada Allah'a kavuşma arzusuyla dolu olduğu dile getirilmiş.

9. sınıf Türk edebiyatı Ekoyay cevapları diğer sayfalar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder