SAYFA 184
1. İstanbul'da yaşamayan birinin yukarıdaki metni yazıp
yazamayacağını tartışınız. Ulaştığınız sonucu sözlü olarak ifade ediniz.
İkinci mektup adlı metinde yazar bahar mevsiminde İstanbul’un, Boğaz
ve çevresinin görünüşünü ayrıntılı bir şekilde betimlemiştir. İstanbul’da
yaşamayan birinin böyle bir metin yazması mümkün değildir.
2.
“İkinci Mektup” adlı metin ile yazarın hayatı
arasında nasıl bir ilişki kuruyorsunuz? Bu ilişkiyi yazarın hayatı hakkında
yapmış olduğunuz araştırmadan yararlanıp sözlü olarak ifade ediniz.
Ahmet Rasim, İstanbul’da doğup büyümüş bir yazardır. Eserlerinde
İstanbul’u, İstanbul halkını ve günlük hayatını yansıtmıştır. Bu metinde de
Boğaz ve çevresini anlatmıştır.
3.
“İkinci Mektup” adlı metinde kullanılan dil ve
anlatım biçimlerinden hareketle yazarın sanatçı kişiliği hakkında çıkarımlarda
bulununuz. Çıkarımlarınızı sözlü olarak ifade ediniz.
Metinde betimlere sıkça yer verilmiştir. Güçlü bir gözleme ve
etkileyici bir anlatıma sahip olan bir yazardır. Metnin sonunda okuyucuya hitap
etmesi Ahmet Mithat’tan etkilendiğini gösteriyor.
1.
Etkinlik: “İkinci Mektup” adlı metinle ilgili aşağıda verilen
yönergeleri uygulayınız.
a)
Metinde yer alan yapı birimlerini (paragraf) inceleyerek
cümlelerin anlamca hangi ortak düşünceler etrafında paragrafı oluşturduğunu
belirleyiniz.
b)
Metni oluşturan paragrafları bir arada tutan ortak
düşünceyi (ana düşünce) bulunuz.
İstanbul’un bahar mevsimindeki güzelliği yansıtılmış. Ana düşünce: “Bahar
mevsiminde Boğaz ve çevresinin güzelliğine doyum olmaz.”
c)
Metnin ana düşüncesini ve ana düşünceyi destekleyen
yardımcı düşünceleri aşağıdaki şemada boş bırakılan noktalı yerlere yazınız.
ç) Metni meydana getiren anlam ve yapı birliklerinin oluşturduğu
metin planını inceleyiniz. Ana düşünceyi destekleyen yardımcı düşünceler
arasındaki anlam ilgisini belirleyiniz.
1.
paragraf: Bahar
geldiğinde Boğaz ve çevresinin eşsiz güzelliği ortaya çıkar.
2.
paragraf: Göksu’nun
manzarası insana hem yaşama sevinci hem de hüzün vermektedir.
3.
paragraf: Gece
olduğunda Göksu’daki kuşlar insanların orada olmasından hoşnutmuş gibi sağa
sola uçuşur.
4.
paragraf: Bu
güzelliklerle karşılaşacağımı bildiğim için dün geceyi Göksu’da geçirdim.
5.
paragraf: Göksu’daki güzellikleri aktardım.
6.
paragraf: Bir öğrenci, gece hayvanlarını sayması istenince sivrisinek,
tahta biti, pire gibi canını yakan hayvanları söylemiş.
7.paragraf: Siz henüz bu sevimli gece hayvanlarından
şikayetçi değil misiniz?
Ana düşünce: Bahar mevsiminde Boğaz ve çevresinin
güzelliğine doyum olmaz.
ANLAMA-YORUMLAMA
1. “Ruhumu geriye ver!” adlı metinde yazarın, “ruhumu geriye ver!”
ifadesiyle neyi anlatmak istediğini sözlü olarak ifade ediniz.
Yazar, “Ruhumu geriye ver!” sözüyle kültürümü, değerlerimi geri ver
demek istiyor. Yazar, kültürümüzün Batı
medeniyeti tarafından çalındığını düşünmektedir.
2.
“Ruhumu geriye ver!” metninde yazar, hangi sosyolojik
sorunu irdelemektedir? Yazarın kültürler arası etkileşim ile ilgili görüşleri
nelerdir? Bu düşüncelere katılıyor musunuz? Neden? Bu soruların cevaplarını
sözlü olarak ifade ediniz.
Ruhumu Geriye Ver! metninde yazar milli kültürümüzün tam olarak
oluşamadığını, kendi kültürüyle Batı kültürü arasında kalan insanımızın
bocalama içinde olduğunu dile getiriyor. Kendi değerlerini kaybetme ve Batı
kültüründen etkilenme sorununu ortaya koymuştur.
2.
Etkinlik: Atatürk'ün millî kültür ile ilgili sözlerini ve fikirlerini
“Ruhumu Geriye Ver” metnindeki düşüncelerle karşılaştırınız. Elde ettiğiniz
sonuçları sınıf panosunda sergileyiniz. Atatürk'ün millî kültürle ilgili
sözlerinden beğendiklerinizi renkli kâğıtlara yazarak okulunuzun uygun yerlerine
asınız.
3.
Çarşı ve pazarlarda dükkân isimlerinden satılan
ürünlerin isimlerine kadar her alanda birçok yabancı sözcüğün kullanılmasını
nasıl değerlendirdiğinizi sözlü olarak ifade ediniz.
Batı kültürünün bizi ne kadar etkilediğini ortaya koymaktadır.
Bunlar dilimizin yabancı dillerin etkisi altında kaldığını göstermektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder