9. sınıf Türk edebiyatı kitabı cevapları 185,186. sayfalar (Anlama-Yorumlama soruları)
SAYFA
185
4.
“Topluma Daha Yakın” adlı metinde yer alan “Halkın
hoşuna gitmek, kolay anlaşılmak için basitliğe kaçmayı da doğru bulmuyoruz.”
ifadesinden hareketle yazarın edebiyata bakışı hakkında çıkarımlarda
bulununuz. Çıkarımlarınızı sözlü olarak ifade ediniz.
Bu sözle yazar, edebiyatı toplumun konuşma dilinden daha üst
seviyede bir ifade aracı olarak görmektedir. Yazara göre edebiyat toplumun
sorunlarını dile getirse de dil olarak konuşma dilinin basitliğine düşmemeli,
sanatsal bir zevk vermelidir.
5.
“Topluma Daha Yakın” adlı metinden hareketle Mehmet
Çınarlı’nın hayatı, fikrî ve edebî yönü hakkında çıkarımlarda bulununuz.
Çıkarımlarınızı sözlü olarak ifade ediniz.
6.
“Şikâyetçiyim...” metninde yazarın “sivil tavır
koyuş” ifadesiyle neyi vurgulamak istediğini açıklayınız.
Şikayetçiyim adlı metinde “sivil tavır koyuş” ifadesi yolunda
gitmeyen ve insanlara rahatsızlık veren durumları ilgili makamlara şikayet etme
konusunda işbirliği yapmak anlamına gelmektedir.
3.
Etkinlik: Okuduğunuz metnin ana düşüncesine paralel olarak çevrenizde
gözlemlediğiniz bazı aksaklıkları, eksiklikleri dile getiren kısa bir yazı
kaleme alınız.
7.
Ana düşüncesi, “Aynı pencereden dışarı bakan iki
insandan biri sokaktaki çamuru diğeri ise gökteki yıldızları görür.” olan bir
deneme kaleme alınız. Yazıyı oluştururken hangi yardımcı fikirlerden
yararlandığınızı aşağıdaki yere yazınız.
8.
Öğretici metin türleri hakkında yaptığınız
araştırmadan elde ettiğiniz bilgileri kullanarak aşağıdaki şemada yer alan
türlerin genel özellikleri kısaca yazınız.
Tarihî metinler
|
Tarihte
yaşanan ve toplum üzerinde iz bırakan olayları çeşitli yönleriyle ele alan ve
aktaran metinlerdir.
|
Felsefi metinler
|
Felsefe ile
ilgili konuları, düşünceleri anlatan metinlerdir.
|
Bilimsel metinler
|
Bilim ve
teknikle ilgili konuları anlatan metinlerdir.
|
Gazete
çevresinde gelişen metinler (makale,
deneme, sohbet, fıkra, eleştiri, röportaj)
|
Gazete ve
dergilerde yayımlanan makale, deneme, sohbet, fıkra, eleştiri, röportaj
türlerindeki metinlerdir.
|
Kişisel
hayatı konu alan metinler (hatıra, gezi,
biyografi, mektup, günlük)
|
Anı, gezi,
biyografi, otobiyografi, mektup türlerindeki metinlerdir.
|
4.
Etkinlik: Deneme türünün özelliklerini dikkate alarak aşağıdaki
dörtlüğün ana duygusunu konu alan kısa bir yazı yazınız.
Hangi sözlerle ninem gönlünü açmışsa bana,
Ben o sözlerle gönül vermedeyim sevgilime.
Sözlerim ninni kadar duygulu olmak yaraşır,
Bağlıdır çünkü dilim gönlüme, gönlüm dilime.
Faruk Nafiz ÇAMLI BEL
SAYFA
186
5.
Etkinlik: “Klasiklerin Önemi” adlı metni, sınıfa getirdiğiniz gazete
çevresinde gelişen öğretici metin türleri ile yapı, dil ve anlatım bakımından
karşılaştırınız. Karşılaştırma sonuçlarını tahtaya yazınız.
9.
Edebî metinlerle öğretici metinleri, anlamlarının
okuyucuya, zamana ve mekâna göre değişip değişmemeleri yönünden
karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları sebepleriyle birlikte sözlü olarak ifade
ediniz.
Edebi metinlerin anlamları okuyucuya, zamana ve mekana göre
değişebilir. Öğretici metinlerin anlamları ise genellikle değişiklik göstermez.
6.
Etkinlik: Gruplar oluşturarak teknolojik gelişmelerin insan hayatına
getirdiği olumlu ve olumsuz etkiler üzerine tartışınız. Ulaşılan sonuçları
sözlü olarak ifade ediniz.
10.
Öğretici metinlerin anlamını zamana, mekâna ve
kişiden kişiye değişip değişmeyeceğini tartışınız. Sonuçları sözlü olarak
ifade ediniz.
11.
Millî Mücadele Döneminde Türk basınının üstlendiği
rolü dikkate alarak Atatürk'ün basına verdiği önemi açıklayınız.
12.
Atatürk’ün düşüncelerinden hareketle bilim ve
tekniğin millet hayatındaki yerini sözlü olarak ifade ediniz.
13.
Sınıfa aynı konuda yazılmış farklı dönemlere ait
öğretici metin örnekleri getirmiştiniz. Metinlerden bazılarını okuyarak
yorumlayınız. Metinlerin yazıldıkları dönemin metnin yorumlanmasındaki
etkisini tartışınız. Sonuçları maddeler hâlinde aşağıdaki yere yazınız.
14.
“Düşünüyorum Öyleyse Vurun!” adlı metnin başlığından
hareketle içeriği hakkındaki tahminlerinizi defterinize yazmıştınız.
Tahminlerinizle metnin içeriğinin uyuşup uyuşmadığını sebepleriyle birlikte
sözlü olarak ifade ediniz.
15.
“Öğretici metinleri yazıldıkları dönemin şartları
içinde değerlendirmek gerekir.” ifadesinden ne anladığınızı belirtiniz.
Öğretici metinler yazıldıkları dönemin toplumsal sorunlarını,
önemli olaylarını, bilim ve tekniğini yansıtır. Dönemden döneme bu özellikler
farklılık göstereceği için öğretici metinleri yazıldıkları dönemin şartları
içinde değerlendirmek gerekir.
7.
Etkinlik: Aşağıdaki dörtlüğü yorumlayarak dörtlüğün ana duygusunu
konu alan kısa bir yazı yazınız.
Yüce surları ören taş değil düşüncedir.
Kişiye uzluk veren yaş değil düşüncedir.
Suç onun eseridir, yasa onun eseri.
Darağacına giren baş değil düşüncedir.
Yetik Ozan
Şiirde düşüncenin insan hayatındaki
rolü ve önemi anlatılıyor. İnsan hayatına yön veren, kişiye mutluluğa ulaştıran
da sıkıntıya sokan da düşüncedir.
Benzer düşünceleri bir metin halinde
ifade ediniz.
16.
Sınıfa getirdiğiniz kısa metinleri okuyarak
yorumlayınız. Metinlerde yazarlarına ait hangi ipuçlarının bulunduğunu
arkadaşlarınızla paylaşınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder