28 Nisan 2015 Salı

9. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 169-170(2014-2015 EKOYAY Yayınları)

9. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 169-170
Topluma Daha Yakın adlı metinle ilgili soru ve etkinliklerin cevapları

1. “Topluma Daha Yakın” adlı metinde bilgi vermek, düşündürmek, yönlendirmek vb. ama­cıyla kullanılan ifadelerin altlarını çiziniz. Bu ifadeleri, yazarın konuyu ele alış biçimini ve üslubu­nu dikkate alarak metnin yazılış amacını belirleyiniz.

Metnin genelinde “bilgi verici, düşündürücü, yönlendirici” ifadelere yer verilmiştir.

2. Metnin yazılış amacını göz önünde bulundurarak parçayı yazarın hangi okuyucu kitlesini he­def alarak kaleme aldığını sözlü olarak ifade ediniz.
Yazarın hedef kitlesi edebiyatçı ve yazarlardır. Metinde özellikle edebiyatçıların okuyucuya karşı sorumluluklarından bahsedilmektedir.
3. “Topluma Daha Yakın” adlı metnin istediğiniz birkaç paragrafını çıkartarak metni yeniden okuyunuz. Metnin yapısında oluşan değişiklikleri sebepleri ile birlikte açıklayınız.
Metindeki paragraflardan birini veya birkaçını çıkardığımızda metindeki anlam akışının bozulduğunu, düşüncenin eksildiğini, metindeki birimler arasında kopukluk olduğunu görürüz.
4. Metnin yapı unsurlarını belirleyiniz. Bu unsurları aşağıdaki yere yazınız.
Metnin yapısı: Metin; giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşmuştur.
Giriş bölümü: Yazarların çoğu okuyucunun azlığından ve ilgisizliğinden şikayetçidir.
Gelişme bölümü: Bu ilgisizliğin birçok nedeni vardır:
Yazarların ideolojik saplantıları
Yazarların toplumculuk anlayışında ölçüyü kaçırmaları
Halkın beğenisini kazanmak için basite kaçmamak gerekir.
Sonuç bölümü: Şair ve yazarlar, toplumu kendi yanlarında görmek yerine kendileri daima toplumun yanında olmalıdırlar.

1.     Etkinlik: a) “Topluma Daha Yakın” metninde yer, zaman, mekân, kişi ve durumları ifade eden, kendi içinde anlam birliğine sahip cümleleri belirleyiniz.
İkinci Dünya Savaşı sırasında bir yazar Yahya Kemal’i kötüleyen….” diye başlayan bölümde yer, zaman, kişi unsurlarına yer verilmiştir.

b) Kitabınızın 2 ve 3. ünitesindeki “Yapı” konularında öğrendiklerinizi de dikkate alarak oku­duğunuz metinde bütünü oluşturan birimlerin özelliklerini maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
5. Metni oluşturan cümleler ve paragraflardan bazılarının yerlerini değiştirerek okuyunuz. Metnin anlam bütünlüğünde ne gibi değişiklikler olduğunu tartışınız. Metindeki anlamlı küme­lerin metnin ortaya çıkmasında nasıl bir işlevi vardır? Sözlü olarak ifade ediniz.
 SAYFA 170
2. Etkinlik: a) “Topluma Daha Yakın” adlı metni oluşturan anlamlı kümelerde ele alınan ileti leri belirleyerek aşağıdaki noktalı yerlere yazınız.

1. paragraf: Yazarlar, okuyucunun azlığından şikayet ediyor.
2. paragraf: Okuyucunun bizdeki cevheri keşfetmesini bekliyoruz.
3. paragrafOkuyucu kendinden bir şeyler bulduğu eserlere ilgi gösterir.
4. paragraf: Bizde toplumcu olduğunu zanneden birçok yazar çok defa yanlış yollara sapmıştır.
5. paragraf: Bu yazarlar, yanlış konu ve tipler seçerek toplumdan uzaklaşmıştır.
6. paragraf: Toplum için yazdıklarını söyleyen bazı sanatçılar,  ahlak sınırlarını zorladılar.
7. paragrafBiz her iki davranışı da doğru bulmuyoruz.
8. paragraf: Topluma faydalı olmayan düşünceleri ideolojileri ve ahlaksızlığı işleyenler sanatı temsil edemez.
9. paragraf: Toplumumuz sanıldığı gibi sanat zevkinden uzak değildir.
10. paragraf: Toplumun okumamasında eserlerin sanat zevkini yansıtmamasının etkisi vardır.
11. paragrafToplumun sorunlarını bir kenara itip yalnızca güzelliklerden bahsetmek de doğru değildir.
12. paragraf: Toplumdaki bu beklenti, (sadece sanat yapmak değil, toplumu da ele almak) yazarları daha canlı ve heyecanlı olmaya zorlamaktadır.
13. paragraf: Milletimiz, sanatçılarını her zaman kendi yanında ister.
14. paragraf: Şair ve yazarlarımız bu bilinçle hareket etmeli.

b) Metni oluşturan anlamlı kümelerin metnin iletisiyle ilişkisinin metnin planını oluşturduğu u dikkate alarak aşağıdaki yere metnin planını (yazılı veya şematik) çıkarınız.
GİRİŞ
Birçok şair ve yazar okuyucu sayısının azlığından şikayet ediyor.
GELİŞME
Bazı yazarların ideolojik saplantıları var.
Sanatçılar toplumculuğu tam olarak özümseyemediğinde yanlış yollara sapıyor.
Toplumun sanatçılardan bazı beklentileri vardır.
SONUÇ
Şair ve yazarlara düşen görev ve sorumluluklar vardır.

c) Anlam kümelerinin metnin yapısının ve iletisinin oluşmasındaki işlevlerini sözlü olarak ifa­de ediniz.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder