4. Etkinlik: Yahya Kemal’in “Mehlika Sultan” şiirinde vermek istediği
mesajlar, çağrışım yoluyla bazı kelime ve kelime gruplarına sembolik
anlamlar yüklenerek okuyucuya verilmek istenmiştir. Aşağıdaki tabloda bu
tür sembolik anlamlar içeren kelime ve kelime grupları verilmiştir.
Şiiri tekrar gözden ge çirerek şairin bu ifadelerle neleri kastetmiş
olabileceğini tablodaki boşluklara yazınız.
Mehlika Sultan : İnsanın arzu ve istekleri
Yedi genç : insanoğlu
Günlerce gidilen yol : Dünya hayatı
Çıkrıksız kuyu : ölüm
Rüya ve hayal âlemi :Ahiret, öbür dünya
Gümüş yüzük : insanın sahip olduğu maddi varlık
5.
Etkinlik: “Mehlika Sultan” şiirindeki ifadelerin gerçek anlamlarını
ve çağrışım yoluyla oluşturulan mecazi anlamlarını belirleyiniz.
Şiirdeki ifadeleri önce gerçek anlamlarıyla sonra şiirdeki ifadelerin
mecazi anlamlarını dikkate alarak şiiri yorumlayınız. Her iki yorum
arasındaki farklılıklardan hareketle şairin ifade biçiminin şiire nasıl
bir anlam derinliği kazandırdığını açıklayınız.
11. Metin
ÇOBAN ÇEŞMESİ
Derinden derine ırmaklar ağlar,
Uzaktan uzağa çoban çeşmesi.
Ey suyun sesinden anlayan bağlar,
Ne söyler şu dağa çoban çeşmesi?
“Gönlünü Şirin'in aşkı sarınca
Yol almış hayatın ufuklarınca,
O hızla dağları Ferhat yarınca
Başlamış akmağa çoban çeşmesi...’
O zaman başından aşkındı derdi,
Mermeri oyardı, taşı delerdi.
Kaç yanık yolcuya soğuk su verdi,
Değdi kaç dudağa çoban çeşmesi!
Vefasız
Aslı'ya yol gösteren bu,
Kerem'in sazına cevap veren bu,
Kuruyan
gözlere yaş gönderen bu...
Sızmadı toprağa çoban çeşmesi.
Leyla
gelin oldu, Mecnun mezarda,
Bir susuz yolcu yok şimdi dağlarda.
Ateşten
kızaran bir gül arar da
Gezer bağdan bağa çoban çeşmesi.
Ne şair yaş döker ne âşık ağlar,
Tarihe karıştı eski sevdalar.
Beyhude seslenir, beyhude çağlar
Bir sola, bir sağa çoban çeşmesi...
Faruk Nafiz ÇAMLIBEL
33. “Çoban Çeşmesi” adlı şiirden yola çıkarak şairin zihniyeti hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Şair bu şiirinde hece ölçüsünü, dörtlük nazım birimini kullanmış, halk hikayelerini şiirine yansıtmış. Bunlardan hareketle şairin Anadolu'ya, Anadolu insanına, kültürüne önem verdiğini, halk edebiyatından etkilendiğini söyleyebiliriz.
34.
“Çoban Çeşmesi” şiirini düz cümlelerle ifade etmeye çalışınız. Aynı
anlamı içermesine rağmen anlatımda meydana gelen değişikliğin sebebi
nedir? Açıklayınız.
Şiiri düz yazı gibi okuduğumuzda şiir ritim bakımından etkisini kaybeder.
35. “Çoban Çeşmesi” şiirinde sürekli tekrarlanan seslerin altını çiziniz. Bu seslerin şiire nasıl bir katkısı vardır?
Şiirde en çok "çoban çeşmesi" sözü tekrar edilmektedir. Şiire ritmik bir özellik katıyor, ahenk sağlıyor.
36. Şiirden hareketle şairin hayata bakışını, şiir-şair ilişkisi bağlamında değerlendiriniz.
Şair, Anadolu'nun çeşitli yerlerinde bulunmuş, Anadolu insanını tanımış, Anadolu kültürünü araştırmıştır. Onun şiirlerinde Anadolu insanının duyarlılığını, hayata bakışını görebiliriz.
37.
“Çoban Çeşmesi” şiiri bir topluluk karşısında okusaydınız şiiri ezbere
mi yoksa kâğıda bakarak mı okumanın daha etkili olacağını sözlü olarak
ifade ediniz.
9. sınıf Türk edebiyatı Ekoyay cevapları diğer sayfalar
DERS VE ÇALIŞMA KİTABI CEVAPLARI
- Ana Sayfa
- 4. SINIF DERS VE ÇALIŞMA KİTABI CEVAPLARI 2017-2018
- 5. SINIF DERS VE ÇALIŞMA KİTABI CEVAPLARI 2017-2018
- 6. SINIF DERS VE ÇALIŞMA KİTABI CEVAPLARI 2017-2018
- 7. SINIFLAR DERS VE ÇALIŞMA KİTABI CEVAPLARI 2017-2018
- 8. SINIFLAR DERS VE ÇALIŞMA KİTABI CEVAPLARI 2017-2018
- 9. SINIF DERS KİTABI CEVAPLARI 2017-2018
- 10. SINIF DERS KİTABI CEVAPLARI 2017-2018
- 11. SINIF DERS KİTABI CEVAPLARI 2017-2018
- 12. SINIF DERS KİTABI CEVAPLARI 2017-2018
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder